listopad 25, 2018

Dziadońcyne Granie 2018 – Protokół

Protokół

z posiedzenia Komisji Artystycznej,
oceniającej XIII Spotkania Muzyk Podhalańskich „Dziadońcyne Granie”,
które odbyły się w Domu Ludowym w Bukowinie Tatrzańskiej,
25 listopada 2018 r.

 

Komisja Artystyczna w składzie:
mgr Aleksandra Szurmiak-Bogucka – etnomuzykolog
mgr Dorota Majerczyk – etnolog
dr Stanisława Trebunia-Staszel – etnograf
prof. Stanisław Andrzej Hodorowicz – hetman zbójnickiej braci
Stanisław Michałczak – muzykant
Andrzej Pietras – muzykant
przesłuchała 10 muzyk podhalańskich, występujących w tradycyjnym trzyosobowym składzie:

  • muzykę Jana Skupnia-Salamona ze Stasikówki
  • muzykę Zespołu Regionalnego „Budorze” z Zakopanego, z prymistą Kamilem Majerczykiem
  • muzykę Janusza Turzy z Bukowiny Tatrzańskiej
  • muzykę Jakuba Rusieckiego z Rabki-Zdroju
  • muzykę Macieja Szczeciny z Zakopanego-Olczy
  • muzykę Michała Kossek z Bukowiny Tatrzańskiej
  • muzykę Piotra Hazy  z Zakopanego-Olczy
  • muzykę Macieja Obrochty z Kościeliska
  • muzykę Przemysława Wacha z Ostrowska
  • muzykę Adama Gąsienicy-Makowskiego z Murzasichla

Komisja postanowiła uhonorować następujących wykonawców:
zdobywcą „Dziadońcynego Smycka” – jest muzyka Macieja Obrochty z Kościeliska

Nagrody otrzymują:

  • prymista Adam Gąsienica-Makowski z Murzasichla (kryształowy puchar i smyczek)
  • muzyka Janusza Turzy z Bukowiny Tatrzańskiej (statuetka ze spinką i korbac pytacki)
  • muzyka Jakuba Rusieckiego z Rabki-Zdroju (statuetka ze spinką i korbac pytacki)
  • muzyka Michała Kossek z Bukowiny Tatrzańskiej (statuetka ze spinką i korbac pytacki)

Wyróżnienia otrzymują:

  • muzyka Zespołu „Budorze” z Zakopanego, z prymistą Kamilem Majerczykiem (obraz na szkle)
  • muzyka Piotra Hazy z Zakopanego – Olczy (kryształowy puchar i smyczek)
  • muzyka Jana Skupnia-Salamona ze Stasikówki  (kryształowy puchar i smyczek)
  • muzyka Macieja Szczeciny z Zakopanego – Olczy (mosiężny orzeł i rzeźba)
  • muzyka Przemysława Wacha z Ostrowska (ciupaga i dwie rzeźby)

Komisja Artystyczna pragnie podkreślić wyrównany poziom artystyczny i zaangażowanie wykonawców w prezentacjach tradycyjnych nut podhalańskich. Komisja zauważyła,
że w tegorocznych prezentacjach pojawiły się przypadki (melodii) nieprawidłowego łączenia kilku podobnych nut, traktując je jako jedną.

Jury zwraca się z prośbą o zwrócenie uwagi na tradycyjny sposób ozdabiania nut, unikając zapożyczeń z innych regionów (obcych dla muzyki podhalańskiej).

Komisja z radością obejrzała i przesłuchała prezentacje w wykonaniu muzykujących rodzin: Koszarków z Bukowiny Tatrzańskiej, Rusieckich z Rabki-Zdroju oraz Gocałów z Poronina
co wytworzyło niepowtarzalną atmosferę i wywołało wiele pozytywnych wrażeń.

Dziękujemy wszystkim darczyńcom którzy wsparli „Dziadońcyne Granie” oraz organizatorom za duży wkład pracy włożony w przygotowanie i przeprowadzenie Spotkań. Podziękowanie składamy, też konferansjerowi Januszowi Łukaszczykowi za sprawne prowadzenie „Dziadońcynego Grania”. Wykaz osób, które wsparły tegoroczne „Dziadońcyne Granie” stanowi załącznik do protokołu.

Bukowina Tatrzańska, 25 listopada 2018 r.