listopad 25, 2018
Dziadońcyne Granie 2018 – Protokół
Protokół
z posiedzenia Komisji Artystycznej,
oceniającej XIII Spotkania Muzyk Podhalańskich „Dziadońcyne Granie”,
które odbyły się w Domu Ludowym w Bukowinie Tatrzańskiej,
25 listopada 2018 r.
Komisja Artystyczna w składzie:
mgr Aleksandra Szurmiak-Bogucka – etnomuzykolog
mgr Dorota Majerczyk – etnolog
dr Stanisława Trebunia-Staszel – etnograf
prof. Stanisław Andrzej Hodorowicz – hetman zbójnickiej braci
Stanisław Michałczak – muzykant
Andrzej Pietras – muzykant
przesłuchała 10 muzyk podhalańskich, występujących w tradycyjnym trzyosobowym składzie:
- muzykę Jana Skupnia-Salamona ze Stasikówki
- muzykę Zespołu Regionalnego „Budorze” z Zakopanego, z prymistą Kamilem Majerczykiem
- muzykę Janusza Turzy z Bukowiny Tatrzańskiej
- muzykę Jakuba Rusieckiego z Rabki-Zdroju
- muzykę Macieja Szczeciny z Zakopanego-Olczy
- muzykę Michała Kossek z Bukowiny Tatrzańskiej
- muzykę Piotra Hazy z Zakopanego-Olczy
- muzykę Macieja Obrochty z Kościeliska
- muzykę Przemysława Wacha z Ostrowska
- muzykę Adama Gąsienicy-Makowskiego z Murzasichla
Komisja postanowiła uhonorować następujących wykonawców:
zdobywcą „Dziadońcynego Smycka” – jest muzyka Macieja Obrochty z Kościeliska
Nagrody otrzymują:
- prymista Adam Gąsienica-Makowski z Murzasichla (kryształowy puchar i smyczek)
- muzyka Janusza Turzy z Bukowiny Tatrzańskiej (statuetka ze spinką i korbac pytacki)
- muzyka Jakuba Rusieckiego z Rabki-Zdroju (statuetka ze spinką i korbac pytacki)
- muzyka Michała Kossek z Bukowiny Tatrzańskiej (statuetka ze spinką i korbac pytacki)
Wyróżnienia otrzymują:
- muzyka Zespołu „Budorze” z Zakopanego, z prymistą Kamilem Majerczykiem (obraz na szkle)
- muzyka Piotra Hazy z Zakopanego – Olczy (kryształowy puchar i smyczek)
- muzyka Jana Skupnia-Salamona ze Stasikówki (kryształowy puchar i smyczek)
- muzyka Macieja Szczeciny z Zakopanego – Olczy (mosiężny orzeł i rzeźba)
- muzyka Przemysława Wacha z Ostrowska (ciupaga i dwie rzeźby)
Komisja Artystyczna pragnie podkreślić wyrównany poziom artystyczny i zaangażowanie wykonawców w prezentacjach tradycyjnych nut podhalańskich. Komisja zauważyła,
że w tegorocznych prezentacjach pojawiły się przypadki (melodii) nieprawidłowego łączenia kilku podobnych nut, traktując je jako jedną.
Jury zwraca się z prośbą o zwrócenie uwagi na tradycyjny sposób ozdabiania nut, unikając zapożyczeń z innych regionów (obcych dla muzyki podhalańskiej).
Komisja z radością obejrzała i przesłuchała prezentacje w wykonaniu muzykujących rodzin: Koszarków z Bukowiny Tatrzańskiej, Rusieckich z Rabki-Zdroju oraz Gocałów z Poronina
co wytworzyło niepowtarzalną atmosferę i wywołało wiele pozytywnych wrażeń.
Dziękujemy wszystkim darczyńcom którzy wsparli „Dziadońcyne Granie” oraz organizatorom za duży wkład pracy włożony w przygotowanie i przeprowadzenie Spotkań. Podziękowanie składamy, też konferansjerowi Januszowi Łukaszczykowi za sprawne prowadzenie „Dziadońcynego Grania”. Wykaz osób, które wsparły tegoroczne „Dziadońcyne Granie” stanowi załącznik do protokołu.
Bukowina Tatrzańska, 25 listopada 2018 r.